مقالات

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل، تهویه مطبوع یکپارچه‌ای است که از آن‌ها برای خنک کردن اتاق‌ها استفاده می‌شود. واژه ی پرتابل به معنای قابل حمل است و علت نامگذاری این کولرها قابل حمل بودن و متصل نبودن آن‌ها به دیوار و سقف است. بسیاری از این مدل‌ها حتی دارای چرخ‌هایی هستند که انتقال کولر به اتاق‌های مختلف را آسان می‌کند.

کولر گازی پرتابل در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود، شما باید با بررسی قدرت کولر گازی و در نظر گرفتن نیاز خود کولر گازی متناسب با اتاق خود را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین کولر گازی متناسب با شرایط مورد نظر خود، باید ویژگی‌های بسیاری از مدل‌های مختلف کولر گازی پرتابل را بررسی کرده و سپس گزینه‌ای را که متناسب با نیاز خود است انتخاب کنید.

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

اول از همه باید بدانید که نصب کولر گازی پرتابل بسیار آسان است. پس از خرید کولر گازی، آن را از جعبه خارج کنید، آن را به برق بزنید، شیلنگ تهویه را وصل کرده و به بیرون از خانه هدایت کنید، سپس کولر را روشن کنید. هر کولر گازی پرتابل این دو وظیفه اصلی را انجام می‌دهد: خنک‌کننده فضا و حذف رطوبت از محیط. اکنون می‌خواهیم ببینیم که چگونه یک تهویه مطبوع پرتابل دمای محیط را کاهش می‌دهد و رطوبت هوای اطراف را از بین می‌برد.

از آنجایی که کولرهای پرتابل نیز رطوبت هوا را جذب می‌کنند، تفاوت زیادی بین قطعات اصلی آن ها با سایر کولرهای گازی وجود دارد. با وجود این تفاوت‌ها، نقش اصلی همه کولرها یکسان است: آن‌ها باید گرما را از هوای اطراف گرفته و به بیرون منتقل کنند. عملکرد هر کولر گازی پرتابل بر اساس چرخه تبرید است.

عملکرد کولر گازی پرتابل به شرح زیر است:

  • فن هوای گرم و مرطوب را از اتاق به داخل کولر می‌کشد.
  • با عبور این هوا از سیم پیچ‌های کندانسور، گرما و رطوبت خود را از دست می‌دهد (رطوبت آن متراکم می‌شود). هوای گرم از روی کویل‌های کندانسور عبور می‌کند و گرمای خود را به مبرد داخل کویل‌های کندانسور می‌دهد. هنگامی که هوا به اواپراتور می‌رسد، گرمای آن، مبرد داخل کویل‌های اواپراتور را تبخیر می‌کند. یعنی مبرد مایع به گاز تبدیل می‌شود. اکنون این هوا تمام گرما و رطوبت خود را از دست داده است.
  • هوای خنک از طریق فن به اتاق باز می‌گردد.
  • رطوبت متراکم قطره قطره جمع می‌شود و می‌تواند به بیرون از اتاق تخلیه شود. همچنین می‌توانید با قرار دادن یک سطل زیر محل تخلیه آب، آن را به صورت دستی خالی کنید.
  • گاز مبرد از اواپراتور که در آنجا فشرده شده است وارد کمپرسور می‌شود. مایع مبرد پس از فشرده شدن، وارد کندانسور می‌شود و گرمای گرفته شده از هوا توسط شیلنگ تهویه هوا به بیرون منتقل می‌شود.
  • یک فن نیز هوای گرم را از اتاق به داخل کولر می‌کشد و این چرخه به هم صورت تکرار می‌شود.

قطعات

  1. مبرد برای خنک کردن هوا
  2. کمپرسور متراکم‌کننده مبرد
  3. فن برای جابجا کردن هوا

انواع مدل ها

دو نوع کولر گازی پرتابل وجود دارد:

  • کولر گازی پرتابل تک لوله  
  • کولر گازی پرتابل دو لوله

· کولر گازی پرتابل تک لوله

کولرهای گازی تک لوله رایج‌تر و پرطرفدارتر هستند و همچنین قیمت کمتری نسبت به کولرهای گازی پرتابل دو لوله دارند. در کولر گازی پرتابل تک لوله، لوله یا از پنجره یا از دیوار به بیرون راه پیدا می‌کند و وظیفه آن انتقال گرما از هوا به بیرون است. بسته به عملکرد این کولر گازی متوجه خواهید شد که فن فقط هوا را به داخل می‌کشد و مقداری از هوا را به صورت گرما به بیرون منتقل می‌کند.

این امر باعث می‌شود که فشار هوای اتاق به تدریج کاهش یابد. این کمبود فشار را باید از به گونه‌ای جبران کرد. این امر باعث می‌شود که هوای اتاق‌های دیگر به داخل اتاقی که کولر در آن قرار دارد، کشیده شود. توصیه‌ای که در مورد کولرهای گازی پرتابل تک لوله به شما می‌شود این است که کولر را در معرض هوای گرم زیاد قرار ندهید. یعنی وقتی کولر گازی پرتابل را در اتاقی که می‌خواهید روشن کنید، در اتاق را ببندید.

· کولر گازی پرتابل دو لوله

کولرهای گازی پرتابل دو لوله به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، نصب آن دشوار و نسبت به انواع دیگر گران‌تر است. امامزیت آنها نسبت به کولرهای گازی پرتابل تک لوله این است که انرژی کمتری مصرف می‌کنند و همچنین به جای هوای گرم اتاق از هوای تازه استفاده می‌کنند.

یکی از لوله‌ها هوای تازه را از بیرون خانه به داخل خانه می‌آورد و لوله دیگر گرمای اتاق را مانند کولر گازی پرتابل تک لوله به بیرون منتقل می‌کند. در این صورت شما دیگر افت فشار هوا را احساس نخواهید کرد زیرا لوله هوای بیرون را با هوای تازه جایگزین می‌کند. این بدان معناست که هنگام استفاده از کولر گازی پرتابل دو لوله، شرایط هوای اتاق مناسب‌تر و مطلوب‌تر است.

از آنجایی که این کولرهای قابل حمل انرژی کمتری مصرف می‌کنند، هزینه کمتری برای مصرف برق پرداخت می‌کنید و به لطف دو لوله که تهویه مطبوع را انجام می‌دهند، اتاق شما سریعتر خنک می‌شود. توجه: به یاد داشته باشید، هنگام استفاده از هر نوع کولر گازی پرتابل، سعی نکنید لوله کولر گازی را طویل‌تر کنید. این کار گارانتی شما را باطل می‌کند و همچنین ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد کولر گازی قابل حمل شما شود.

 

مزایای استفاده از این محصول

  • کولرهای گازی پرتابل در مقایسه با سایر کولرگازی‌ها مزایای متفاوتی دارند. مهم‌ترین مزیت کولرگازی‌های پرتابل قابلیت جابجایی آنهاست، به خصوص اگر پایه‌های آنها چرخ داشته باشد. به راحتی می‌توانید کولر گازی را از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل کنید.
  • یکی دیگر از مزایای این کولر گازی‌ها کم هزینه بودن آنهاست. این کولرها نسبت به بسیاری از کولرهای گازی دیگر قیمت کمتری دارند و نصب آن‌ها هزینه زیادی ندارد. حتی اگر در کارهای فنی کمی مهارت دارید، می‌توانید هزینه نصب را نیز پرداخت نکنید. از طرفی با توجه به مصرف کم کولر گازی‌های پرتابل مخصوصا کولر گازی‌های دو لوله پرتابل در هنگام دریافت قبض برق، هزینه برق زیادی نخواهد داشت.
  • از دیگر مزایای این کولرگازی‌ها نصب بسیار آسان آنهاست. همانطور که قبلا ذکر شد برای نصب کولر گازی پرتابل نیازی به لوله کشی و سیم ندارید و می‌توانید به سادگی با نصب لوله تهویه و اتصال دستگاه به منبع برق از عملکرد کولر گازی بهره‌مند شوید.

دیگر مزایا :

  • این تهویه مطبوع برای اجاره نشینانی که دوست دارند از کولر گازی برای خنک کردن خانه خود استفاده کنند، بسیار مناسب است. از آنجایی که این کولرها قابل حمل هستند، می‌توانید به راحتی آن‌ها را به خانه جدید خود منتقل کنید. بهترین استفاده از این نوع سیستم خنک‌کننده برای افرادی است که مرتباً دفاتر و محل‌های تجاری را تغییر می‌دهند، زیرا می‌توانند آن را به محل کار جدید خود ببرند و از استفاده از کولر در آنجا لذت ببرند.
  • کولر گازی‌های قابل حمل علاوه بر خنک کردن هوا وظیفه رطوبت زدایی هوا را نیز بر عهده دارند، بنابراین می‌توان از آن‌ها در مناطق گرم و مرطوب برای کاهش رطوبت هوا استفاده کرد.
  • یکی از بزرگترین مزایای استفاده از کولرهای گازی پرتابل، جمع و جور بودن و عدم اشغال فضا است. این کولرها فاقد یونیت خارجی هستند و فضایی از دیوار شما را اشغال نمی‌کنند تا بتوانید از فضا به نحو احسن استفاده کنید. علاوه بر این، در کولرهای گازی پرتابل جدید، یک محفظه جمع آوری آب در داخل کولر تعبیه شده است که به شما هشدار می‌دهد در صورت پر شدن آن را خارج کنید. در این حالت برای جمع آوری آب نیازی به لوله تخلیه یا سطل ندارید.

سخن پایانی

نصب کولر گازی پرتابل کار آسانی است اما اگر به درستی نصب نشود و در جای مناسب قرار نگیرد بعدا باعث ناکارآمدی و مشکلات زیادی می‌شود. ما در این مجموعه تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصصی داریم که می‌توانند این کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهند. برای بهره‌مندی از خدمات فنی این مجموعه، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “کولر گازی پرتابل

  1. Mark گفت:

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

دیدگاهتان را بنویسید